Oświadczenie Burmistrza Korsz
Przypominam, że do państwowego długu publicznego, a tym samym długu Gminy Korsze należy zakwalifikować tytuły dłużne klasyfikowane według § 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (Dz. U. z 2011 r., Nr 298, poz. 1767). Natomiast do kategorii kredyty i pożyczki zalicza się obok kredytów i pożyczki sensu stricto, również umowy o partnerstwie publiczno–prywatnym, które mają wpływ na poziom długu publicznego, papiery wartościowe, których zbywalność jest ograniczona, umowy sprzedaży, w których cena jest płatna w ratach, umowy leasingu zawarte z producentem lub finansującym, w których ryzyko i korzyści z tytułu własności są przeniesione na korzystającego z rzeczy, a także umowy nienazwane o terminie zapłaty dłuższym niż rok związane z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do umowy pożyczki lub kredytu.
W informacji o długu Gminy Korsze na dzień 31.12.2015 r. przekazanej Komisji Finansowo–Gospodarczej, która następnie pojawiła się na stronie internetowej, zawarte były zobowiązania sensu stricto operacji finansowych dotyczących kredytów i pożyczek w rozumieniu art. 89 ustawy o finansach publicznych. Według tego przepisu gminy mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na:
- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu gminy,
- finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy,
- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,
- wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
W tabeli umieszczono również wartości zobowiązań, które wykazują ekonomiczne podobieństwa do kredytów i pożyczek wobec: banków i specjalistycznych spółek powiązanych z bankami. Regulacją prawna do zaciągania zobowiązań jest art. 518 KC.
Są to elastyczne rozwiązania finansowe, które skutecznie poprawiają płynność samorządów. W przypadku skorzystania z takich rozwiązań podmiot finansowy płacąc za zobowiązania samorządu wstępuje automatycznie w prawa pierwotnego wierzyciela i ustala wspólnie z samorządem nowy harmonogram spłat. Zobowiązanie te należy ujmować, jako wydatki i klasyfikować zgodnie z rodzajem poniesionego wydatku. I tak, w przypadku inwestycji zobowiązanie pozostaje wydatkiem majątkowym, natomiast w przypadku zapłaty wydatków bieżących to znaczy energia, woda itd. pozostaje wydatkiem bieżącym i nie obciąża indywidualnego wskaźnika zadłużenia.
Takie rozwiązanie pozwala na przesunięcie wydatków na kolejny rok (bądź lata), a co za tym idzie na zwiększenie nadwyżki operacyjnej w danym roku kalendarzowym. Rozłożenie spłaty zobowiązania w stosunku do podmiotu finansującego następuje wg harmonogramu dostosowanego do możliwości spłaty danego samorządu.
Do tak zaciągniętego zobowiązania finansowego przez gminy, które wykazują ekonomiczne podobieństwo do kredytów i pożyczek (ale w prawnym znaczeniu nie są kredytami i pożyczkami) nie wymagana jest opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w przedmiocie zdolności spłaty, czy też uchwała Rady Miejskiej (nie powstaje nowe zobowiązanie, podmiot finansowy wchodzi w miejsce dotychczasowego wierzyciela).
Po raz kolejny podkreślam, że Gmina Korsze nie ma żadnych długów w tzw. parabankach. Zachowane są również wszystkie wymagane prawem wskaźniki budżetowe, a sytuacja finansowa gminy jest stabilna.
Ryszard Ostrowski
Burmistrz Korsz
Słowo od burmistrza
![]() |
|
Witamy W imieniu własnym i mieszkańców miasta pragnę powitać wszystkich, którzy zainteresowali się naszym pięknym miastem. |
|
Burmistrz Korsz Ryszard Ostrowski |